Ammem
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Fågeln vid Sjön (Help)

2 posters

Gå ner

Fågeln vid Sjön (Help) Empty Fågeln vid Sjön (Help)

Inlägg  Eme ons mar 30, 2011 10:56 pm

Prompt:

Tänk dig att man, i närheten av där du bor, har börjat gräva för en byggnad av något slag. Plötsligt stannar arbetet upp. Två pappersark fladdrar omkring över arbetsplatsen. De visar sig vara delar av två okända manuskript, så för säkerhets skull tillkallar man arkeologisk expertis som börjar rekonsturera dem. Arkeologerna konstaterar snabbt att att det rör sig om två av varandra helt oberoende berättelser, som av någon anledning har försvunnit, men som nu alltså av en ren slump åter är tillgängliga. Mycket längre kommer inte arkeologerna. Resten av manuskripten har förmultnat, eller också har dom rivits bort. Där avstannar arkeologernas arbete. Grävandet inför bygget kan fortsätta. Du är emellertid kvar. Din uppgift blir nu att skriva ut de båda berättelserna sådana de en gång var.

Deras rubriker är:

Fågeln vid sjön.
Kvinnan i fönstret.

Om rubrikerna gäller berättelser, som är mycket gamla eller om de av en ren slump hamnade där nyligen, har arkeologerna ännu inte kommit fram till. Vad gäller tiden kan du alltså förhålla dig helt fritt, liksom till innehållet. Viktigt är dock att du inte funderar för mycket. Bestäm dig för en av rubrikerna och föreställ dig snabbt vad detta kan handla om. Blunda gärna och försök att se Fågeln vid sjön eller Kvinnan i fönstret framför dig. Sätt dig och skriv, med penna eller papper eller framför datorn, skriv i en dryg kvart, inte mer! Stanna inte upp och fundera utan skriv på. Kanske blir det en sida, kanske två. Det vet du inte förrän du har skrivit klart.

---
A/N: Detta är inte genomläst eller genomtänkt eller något, rakt av från upgiften utan att ha modifierats.

Fågeln vid sjön
Fågeln vid sjön

Fågeln dansade över den spegelblanka sjön. I vattenytan glittrade dom varma solstrålarna från skymningssolen. Lugnt. Inte en krusning ristade sjön. Tallarnas höga stammar stod klart att betrakta i den mörkblå ytan. Vassen stod friska, ett prassel knappt hörbart från en mus som nosade omkring bland stråna.
Fågeln sjönk, mjukt, elegant, lockande mot det svala vattnet. Lät en fjäder doppa i vattnet, satte sjön i en mjuk gungning som fridfullt kluckade mot sandstranden där hon stod. Fötterna bara, näverskorna hade hon klivit ur uppe vid mossan. Dom nakna fötterna nedgrävda i den kalla sanden, sandkornen som ett skyddande täcke över hennes hud. Kjolarna, tunt linne i sommarvärmen, yviga kring hennes ben. Uppknutna en bit upp mot låret, avslöjande marmorvit len hud.
Hon log. Ett mjukt leende som fick hennes läppar att slappna av. Det unga, solkyssta ansiktet att mjukna, bli mer inbjudande. Hon skakade på huvudet, petade linblont hår bakom ett öra. Dom blå ögonen följande fågeln, en svala, i dess dans kring skogssjön.
Hon vred blicken, tog små, lätta steg mot den ännu solvärmda stenen i vattenkanten. En fot, två fötter hoppade upp på stenen innan hon hukade sig. Satte sig ned, med tårna doppandes i vattnet och kjolen kring låren. Avslappnat, lugnt. En hand bakom henne för att stödja henne. Svalan kvittrade, flög med en nyfunnen fart upp i luften. Fort, ivrigt innan den helt vände om och började dyka ned mot vattnet åter. Flickan skrattade, ruskade milt på huvudet och då fågeln närmade sig sjöytan spjärnade hon med benen; skvätte upp svalt vatten i en fors av droppar emot den. Fågeln skriade till, som förvånad, och det fick flickan att skratta något högre och luta sig bak också på den andra armen för att kunna kisa upp emot fågeln som flög upp igen. Leendet låg ovetande över henne, fridfullt, och fågeln flög i en cirkel. Högre i början, sedan lägre, upp och ned. Dansade, lockade, lekte.

--

Idéer, tips, vart ska det fortsätta? Vad handlar det om egentligen? Vem är fågeln? är det fantasy? Ja, du ska inte behöva tänka ut allt åt mig. XD Men anything you have to say is welcomed!

Eme

Antal inlägg : 23
Join date : 11-02-16
Age : 35

Till överst på sidan Gå ner

Fågeln vid Sjön (Help) Empty Sv: Fågeln vid Sjön (Help)

Inlägg  Ammo ons mar 30, 2011 11:29 pm

Min första tanke när jag läste texten och det kom till att det var en svala som var fåglen var: "Ja, så den dyker vid ytan för att fånga insekter då :V" XDDD

Jag tycker texten kan stå för sig själv som den är, men kan också se större grejer från de idéer du tar upp. Jag kan se att svalan och hon har en vacker relation ifall svalan är någon förvanlad. ;P Flickan är så skrattig och fin. <3
Det skulle ju helt klart kunna vara magikern som är svalan som showar off för henne och så stänker hon vatten på den! Hummpf!! ;)

Jättefin setting. <3 Ällllllskkkkkkkar platser som den mitt i sommaren.
Ammo
Ammo

Antal inlägg : 40
Join date : 11-03-27

Till överst på sidan Gå ner

Fågeln vid Sjön (Help) Empty Sv: Fågeln vid Sjön (Help)

Inlägg  Eme ons mar 30, 2011 11:38 pm

Hahah, ja hungrig är den nog, på ett eller annat sätt. :P

Ja... Jag tänkte ev att det var en förvandlad fågel som höll på att showa för henne och att dom hade en kärleksrelation. Han/hon spexar och hon är kär, inte för att haon spexar, men you know. Det är lite sött sådär. Guligt. Och det var därör jag lade till att hon skvättade fågeln, för att det ju är en människa egentligen...

Visst var hon, hon blev skitsöt. :D

Hm, får se om jag gör nåt mer...

Älskar också sånna platser. <3

Eme

Antal inlägg : 23
Join date : 11-02-16
Age : 35

Till överst på sidan Gå ner

Fågeln vid Sjön (Help) Empty Sv: Fågeln vid Sjön (Help)

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet